میدان هیپودروم یکی جاهای معروف استانبول

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول, تاریخچه میدان هیپودروم

صحنه هیپودروم استانبول

صحنه هیپودروم کجاست؟

یکی جاهای دیدنی معروف استانبول که گردشگران در روهای اول از آن دیدن می‌کنند صحنه سلطان احمد یا صحنه هیپودروم می باشد. این مکان برای بیشتر گردشگران شناخته شده می باشد . کاخ و آثار تاریخی بسیاری در گرداگرد صحنه هیپودروم قرار دارند. برای دوستی بیشتر با این مکان دیدنی همراه ما باشید.

تاریخچه صحنه هیپودروم استانبول

برای اولین بار صحنه هیپودروم استانبول در سال ۲۰۳ میلادی ساخته شده می باشد. در آن زمان شهر استانبول وجود نداشته و به جای آن شهری به نام بیزانتیوم در همین مکان قرار داشت. حاکم وقت آن زمان سپیتسموس سرووس نام داشت که از امپراطورهای بزرگ بیزانس محسوب می شد. او در طول حکومت خود حکم ساخت این صحنه را با هدف برپایی مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی صادر می‌کند. از آن دوران به بعد این صحنه همیشه در طول زمان خیلی مهم بوده و برای حفظ آن بارها مورد بازسازی و باز سازی می شده می باشد. صحنه هیپودروم دارای ظرفیتی در حدود ۱۰۰ هزار تماشاچی می باشد.

پس از پیروزی استانبول به وسیله ترکان مسلمان این صحنه نابود شد. در حال حاضر از صحنه هیپودروم سابق به جز چند ستون و نماد چیزی باقی نمانده می باشد. مشهورترین نماد این صحنه، ابلیسک یا ستون تئودوسیوس می باشد که در حدود سال 1540 پیش از میلاد به یادبود فرعون تتموس سوم ساخته شده که بعدها به این موقعیت انتقال داده شده می باشد. دومین نماد ابلیسک دیواری یا والد می باشد که قدمت آن مربوط به قرن دهم میلادی و روزگار کنستانتین هفتم می باشد و سومین المان این صحنه ستون ماریه که در قرن چهارم در این مکان نصب شده می باشد.

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول,آشنایی با میدان هیپودروم استانبول

صحنه هیپودروم

جاهای دیدنی صحنه هیپودروم

3 گانه معروف یادبودها، ابلیسک تئودوسیوس یا هرم سنگ، ستون مار یا ستون سرپنت  و ابلیسک کنستانتین پرفیروژنیتوس در هیپودروم واقع شده می باشد. هیپودروم با بناهایی که از سراسر امپراتوری روم آورده شده بودند، از جمله ستون مار از دلفی و ابلیسک توتموسیس سوم (ابلیسک تئودوسیوس) از مصر تزئین شده بود.

بیشتر بخوانید:  فواید تغذیه زغال اخته

ابلیسک تئودوسیوس

ابلیسک ستون 1‌پارچه مخروطی شکلی می باشد که در اصل به‌ گونه ای جفت در ورودی معابد مصر باستان ساخته شد؛ دری که  از 1 قطعه سنگ، اغلب گرانیت قرمز تراشیده می‌شد. این ستون طوری طرح‌ریزی شد که در پایه مربع یا مستطیلی خود پهن‌تر از بخت بالایی هرمی شکل خود باشد. ابلیسک معمولا با آلیاژی از طلا و نقره به نام الکتروم پوشانده می‌شد. هر 4 جهت ابلیسک با هیروگلیف (خط مصر باستان) حکاکی شده که حاوی هدایای مذهبی به خدای خورشید (آپولو) و یابود حاکمان می باشد.

در سال ۳۰۹ پس از میلاد، تئودوسیوس اول پادشاه امپراتوری بیزانس، «ابلیسک توتموسیس سوم» را از «کارناک» (مصر جنوبی) به قسطنطنیه آورد. آن را در داخل هیپودروم برپا کرد و نام آن را «ابلیسک تئودوسیوس» گذاشت. این یکی از ۲۹ ابلسیک مصری در جهان می باشد که با وجود تقریبا ۳۵۰۰ سال قدمت در شرایط خیلی خوبی قرار دارد. این بنا که یکی از قدیمی‌ترین بناهای استانبول به حساب می آید، تنها در عرض ۳۱ روز در جای فعلی خود برپا شده می باشد. ابلیسک روی 1 پایه مرمری قرار دارد که امپراطور بیزانس تئودوسیوس اول و مردم را در حال تماشای مسابقات نشان می‌دهد.

ستون سرپنتین

ستون سرپنتین طلسمی می باشد که از معبد دلفی در آپولو برای مراقبت از شهر در مقابل هجوم حشرات آورده شد.

ستون سرپنت که با نام ستون سرپنتین به معنای «مار» هم شناخته می‌شود، یکی از بناهای خیلی غیرمعمول استانبول می باشد که صحنه هیپودروم را زیبا کرده می باشد. در ستون سرپنتین 3 مار در هم تنیده خواهید دید که سرشان را سوا کرده‌اند و تنها سر مار باقی مانده در موزه باستان‌شناسی استانبول به نمایش گذاشته شده می باشد. این ستون قدمتی مساوی با ۲۵۰۰ سال دارد و یادآور 1 پیروزی نظامی می باشد که به آپولو در دلفی هدیه دادن شده می باشد.

ستون سرپنتین در بهار سال ۴۷۸ قبل از میلاد، در زمان جنگ‌های ایران و یونان چند ماه پس از شکست ارتش ایران در نبرد پلاتئا به وسیله دولت شهرهای یونانی هم‌دل در مقابل تهاجم ایران به سرزمین اصلی یونان، به آپولو پیشکش شده بود.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی فتحعلی اویسی

انتقال ستون سرپنتین به وسیله امپراطور کنستانتین اول به پایتخت جدیدش قسطنطنیه، توسط ادوارد گیبونبا استناد به شهادت زمان‌نگاران بیزانسی همچون زسیموس ، اوسبیوس ، سقراط  و سوزومنوس توضیح داده شده می باشد. نویسندگان بسیاری هم در ادبیات کهن به این ستون اشاره کرده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به هردوت اشاره کرد.

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول,آشنایی با میدان هیپودروم استانبول

تاریخچه صحنه هیپودروم

فواره آلمانی

فواره آلمانی در شمالی‌ترین بنای صحنه هیپودروم قرار دارد. این فواره که به «چشمه قیصر ویلهلم دوم» هم محبوبیت دارد دارای معماری عالی با ستون‌ها و گنبدی زیبا می باشد. فواره یا چشمه آلمانی به‌شکل 8 ضلعی با 8 پله و 8 ستون مرمری ساخته شده می باشد. سبک معماری این ساخت نئوبیزانسی می باشد و بخت‌های داخلی آن با موزاییک‌های طلایی تزیین شده می باشد.

سقف گنبد فواره آلمانی از داخل با موزاییک‌کاری تزیین شده که 8 طرح‌واره دایره‌ای را با نقش بازي كردن‌های خاص به نمایش می‌گذارد؛ 4 دایره، حرف اول نام ویلهلم (W) را بر زمینه‌ای آبی و 4 طرح دیگر در زمینه سبز، نام سلطان عبدالحمید را به صورت خطاطی‌شده به تصویر کشیده می باشد که نشان پیوستگی میان آن 2 می باشد. در اطراف چشمه آلمانی 7 حوضچه با شیرهای برنزی وجود دارد که برای آب خوردن و وضو گرفتن استفاده می‌شود. این بنا در سال ۱۸۹۸ میلادی در آلمان با هدف گرامی‌داشت دومین سفر ویلهلم به استانبول ساخته شد و در سال ۱۸۹۰ در همین مکان برپا و در سال ۱۹۰۰ به مناسبت تولد سلطان افتتاح گردید.

ستون کنستانتین

ستون کنستانتین که به زبان محلی چمبرلی‌تاش نیز نامیده می‌شود، به ستون سوخته محبوبیت دارد. این ستون در نزدیکی ایستگاه چمبرلی‌تاش و میدانی به همین نام قرار دارد. ستون کنستانتین در دوری ۵۵۰ متری (8 لحظه پیاده) هیپدروم قرار دارد.

امپراتوری کنستانتین جایگاه مخصوصی در زمان داشت. او اولین امپراطور روم بود که مسیحیت را قبول کرد و امپراتوری روم را داخل دوران‌ای جدید کرد. او پایتخت باستانی روم را که بر تاثیر جنگ‌های متوالی پوسیده شده بود به بیزانس (اولین تپه استانبول امروزی) انتقال داد و امپراتوری جدید را با محوریت شرق پایه‌ریزی کرد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مهدی سلطانی

ساخت پایتخت جدید در ۱۱ مه سال ۳۳۰ میلادی به سرانجام رسید. در طول ساخت روم جدید بناهای تاریخی گوناگونی به شهر افزوده شدند که اصلی‌ترین آن‌ها کاخ بزرگ، کلیسای حواریون مقدس، هیپودروم و صحنه کنستانتین بودند؛ هر چند که امروز تاثیر بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شود. با این حال ستون کنستانتین که در مرکز صحنه کنستانتین قرار داشت هنوز نیز دیده می‌شود.

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول, تاریخچه میدان هیپودروم

دوستی با صحنه باستانی هیپودروم

مسجد آبی

مسجد آبی یا مسجد سلطان‌احمد یکی از زیباترین مساجد و بناهای دیدنی استانبول و جهان می باشد. این بنا در قرن هفدهم (۱۶۰۳-۱۶۱۷) به دستور سلطان احمد اول با ۶ مناره بلند ساخته شد. نام آن از نمای داخلی خیلی زیبای آبی با نام «کاشی های ایزنیک» گرفته شده می باشد. در ساخت این مسجد بیش از ۲۰ هزار موزاییک استفاده شده می باشد. مسجد آبی ۲۶۰ پنجره دارد که نور مورد نیاز فضای داخلی مسجد را تامین می‌کند. این 1 نمونه عالی از معماری ترکی و اسلامی و یکی از پربازدیدترین مناظر و مساجد استانبول می باشد.

کاتیسما

1 نوع ویژه ای از قصر که  ساختمان کوچی دارد و نام کاتیسما را بر خود دارد در بخت شمالی صحنه هیپودروم وجود دارد. این بنا دارای ۲۴ ستون می باشد و امروزه  موقعیت قرارگیری جایی مشهور به آبخوری آلمان می باشد. این قصر کوچک در گذشته دستشویی عمومی، سالن غذاخوری و خوابگاهی مخصوص محافظین داشت. این قصر کارکرد مخصوصی داشت و در روزگار هایی که کاتیسما مورد تاخت و تاز بدخواه قرار می گرفت و یا مردم اعتراض می کردند، از راه تونل پنهان که بین قصر کوچک و قصر اصلی وجود داشت خود را از مهلکه خطر نجات می دادند.

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول,میدان هیپودروم کجاست

دوستی با صحنه هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول, تاریخچه میدان هیپودروم

صحنه هیپودروم کجاست

میدان هیپودروم, میدان هیپودروم استانبول,آشنایی با میدان هیپودروم استانبول

صحنه هیپودروم استانبول

منبع

مطلب پیشنهادی

کلیسای جامع سنت پل لندن

عکس ها های کلیسای سنت پل تاریخچه کلیسای کامل سنت پاول؛ بنایی تاثیر گذار در …